"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

30 September 2011

Trip Raya-13/14

Salam untuk semua pengunjung sotonglaut. Berjumpa lagi selepas bercuti panjang. Sejak akhir-akhir ini.. sibuk sangat hinggakan nak update blog pun tak sempat. Maaf bebanyak kepada pengunjung dan followers yang ketagih nak baca citer-citer baru tentang sotong.

Walupun raye baru-baru ni cuti sesunguh... tetapi hati tetap ingat kat sotong. Sebelum cuti sotong mengamuk lak tu. Rase lame je cuti... dalam hati, habis lah sotong kena tangkap dengan otai-otai yang sememangnya siap sedia menyambut sotong yang sedang mengamuk.

Habis cuti.. cepat-cepat balik... call kengkawan.. rancang wat trip. Masa aku tengah taip entri ni, dah dua kali pergi test power kat lokasi biasa. Fuhhh... bulan terang. Tempat biase kami datang jadi cam pesta. Penuh kaki-kaki sotong.. nak baling jig pun susah. Dalam dok susah-susah.. hehe, dapat gak sotong mega. Aku upload gambar kat bawah tu bertujuan untuk menjelouskan korang sume..kih

 Mata yang cantik dan menawan

 Tangkapan trip pertama : 8 ekor

 Sebahagian tangkapan trip pertama

Tangkapan trip ke-2: 3 ekor sotong jarum

Tangkapan trip ke-2: 3 ekor mabang 


Tangkapan trip-1 sebanyak 8 ekor, Tangkapan trip ke-2 sebanyak 6 ekor. Sume dapat 14 ekor. Dah kira ok lah tu. Disebabkan sotong yang ditangkap banyak yang bersaiz besar.. aku and the gang telah menggunakan jig bersaiz 2.5. Kalau saiz kecik, memang lepas le jawabnya.

Ada satu peristiwa pelik dan ajaib aku nak share dengan korang. Masa mencandat baru-baru ni, pancing aku ditarik sotong, memang kuat giler... dalam hati sah besar punye. Bila sotong dah penat... aku tarik sampai tebing dan dalam keadaan malam yang samar-samar.. aku terus gaik badan sotong. Semasa sotong diangkat naik, candat masih di dalam air. Apabila candat diangkat pula... jeng-jeng... ada sekor lagi sotong besar terlekat pada mata candat. Maknenya.. aku dapat dua ekor sekaligus. Takleh nak amik gambar sebab dua-dua tangan pegang sotong... ni citer betul dan benar. Pertama kali terjadi sejak sekian lama aku mencandat sotong di pesisir pantai. Peristiwa ini juga telah menguris hati dan menjelouskan pihak musuh.

Ketika entri ini ditulis.. sotong sume dah habis. Makan, bagi kengkawan. Sekarang tengah berkira-kira nak wat trip ketiga lak. Member aku, Si Suhaimi ajak gi pulau ular. Sibuk sikit.. kalau trip jauh ni. Hiss.. kalau panjang umur aku mesti sampai ke sana.

Jumpe lagi..

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing