"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

06 August 2013

Susun Candat

Selamat datang untuk korang semua. Hari ni.. aku nak berceloteh tentang candat pulak. Camne trip korang? Banyak dapat sotong?. Bagi pencandat-pencandat tegar, candat atau jig sotong merupakan satu keperluan yang sangat penting. Paling kurang diorang ni kena ada set-set candat yang pelbagai... baru nampak brutal. Kalau setakat candat sekor jer ada.. pastu mengaku dah pro... pi main jauh-jauh. Wat penat je aku citer jer.

Pencandat perlu kerap menukar candat apabila berlaku perubahan kepada kedudukan matahari, pencahayaan dan perubahan tahap kejernihan air. Kalau tali putus... memang sah dah kena tukar baru. Oleh sebab itu, pencandat perlu mempunyai satu kaedah untuk menukar candat dengan lebih cepat.

Proses menukar candat akan menjadi lebih mudah jika candat disusun dengan kemas dan teratur. Jangan letak candat merata-rata... ia boleh menyebabkan kecederaan. Cuba korang beli bekas yang boleh bantu korang menyusun candat dengan kemas dan teratur. Jangan salah beli... pastikan bekas yang dipilih adalah dari jenis lutsinar, ringan dan tidak terlalu besar. Pastikan juga bekas candat anda kemas apabila ditutup. Kalau tidak, risiko candat terjatuh dan tercicir memang tinggi.


Bekas candat aku... baru beli ni bro

Anda boleh menyusun candat mengikut harga candat, saiz, warna atau kemampuannya menarik perhatian sotong. Jangan susun ikut suka... nanti lambat masa korang nak pilih. Bekas yang lutsinar dapat membantu korang memilih candat terlebih dahulu sebelum bekas candat dibuka. Tentu menjimatkan masa.

Cer korang tengok bekas candat baru aku macam kat bawah tu. Korang perasan tak yang bekas tu ada dua layer, depan dan belakang. Dua-dua belah buleh letak candat, cili dan pisau kecil pun aku letak dalam tu gak. Bekas candat buleh diletak di dalam beg atau korang letak tali untuk digalas seperti beg.


Koleksi candat kesayangan aku

Aku harap apa yang aku celotehkan kat sini... dapat bagi sedikit panduan untuk korang sume... yang nak pakai je lah. Post akan datang aku share isu lain pulak. 

Sebelum aku blah, aku nak promosi sikit berkaitan satu tawaran yang aku dah post kat dalam blog ni. Sebenarnya aku nak cari seramai mungkin rakan-rakan yang sudi berkongsi memori berkaitan sotong. Semua perkongsian aku akan publish dalam ruang-ruang yang bersesuaian dalam blog buruk nih.

Korang boleh hantar gambar korang bersama sotong. Kalau korang bukan kaki candat... korang buleh hantar gambar korang masa beli sotong kat pasar ke, masa masak sotong ke, dengan foto sotong ke, teady bear sotong ke, gambar dengan candat, joran sotong.. atau apa-apa ajelah berkaitan sotong. Bukan apa saje nak kongsi dengan pengunjung lain kat blog ni.

Kalau korang ada artikel sesuai berkaitan sotong pun aku akan publishkan... tapi takde royalti le. Di kesempatan ini juga, aku nak ucapkan terima kasih kepada semua yang sudi berkongsi dengan blog sotonglaut ni. Rasenya semua yang send bahan kat aku... aku dah publishkan. Terima kasih sekali lagi. Korang yang minat nak masuk boleh send bahan atau gambar melalui E-mail colourless_orchid@yahoo.com. Hadiah sedang dipertimbangkan.

Sehingga berjumpa lagi. Bye.
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing