"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

18 August 2013

Teknik Pilih Jig 1

Selamat datang kepada semua pengunjung. Terima kasih kepada semua follower dan pe"ngomen". Sokongan anda semua memberi tenaga untuk aku terus menulis dan menulis lagi. Semoga korang akan terus bagi sokongan moral kepada aku sampai bile-bile.

Kali ni, aku nak membincangkan tentang kaedah-kaedah memilih jig. Pemilihan jig yang sesuai.. sangat penting untuk menambahkan kejayaan mendapatkan tangkapan. Semua paparan yang aku nak share kat sini diperolehi dari laman youtube. Selepas aku baca dan kaji beberapa kali, ada juga kenenarannya dan aku berhajat untuk berkongsi dengan korang sume.

Seperti yang aku selalu beritahu di dalam post-post aku sebelum ini, pemilihan jig yang hendak digunakan sangat bergantung kepada keadaan persekitaran semulajadi. Aku telah bincangkan dengan panjang lebar berkaitan isu ini. Apabila aku jumpa bahan yang dipaparkan dalam bentuk grafik ni.... ia nampak mudah untuk difahami dan jika aku share dengan korang tentu korang mudah faham.




Rajah di atas menunjukkan warna-warna jig yang disyorkan ketika memancing pada keadaan cuaca yang berbeza. Korang boleh menjadikan rajah di atas sebagai rujukan korang. Warna yang disyorkan bergantung kepada keadaan cuaca cerah, mendung, senja, hujan, bulan cerah, bulan sabit dan malam gelap. Tahap keamatan cahaya pula di tunjukkan daripada skala cerah ke cahaya gelap.


Gambar di atas pula menunjukkan cara untuk memilih candat berpandukan kepada keadaan kejernihan air dan aktiviti sotong. Candat yang digunakan sebagai rujukan ialah candat Yamashita. Skala di atas menunjukkan perubahan aktiviti sotong dan tahap kejernihan air manakala skala di bawah sekali menunjukkan pemilihan warna candat yang disyorkan.

Sebenarnya apa yang dipaparkan di atas tu tidaklah seratus peratus tepat bagi persekitaran di Malaysia kerana aku dah uji beberapa jig dan kaedah berkenaan di lapangan. Tapi sekurang-kurangnya bukan semua tidak tepat. Korang study rajah kat atas tu betul-betul dan cuba uji di lapangan korang. Hingga berjumpa lagi.
Abe Din.

2 comments:

  1. Tq bro.. info yg sgt bguna.. :-:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga ia akan memberi manfaat kepada semua pencandat di luar sana..

      Delete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing