"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

21 August 2013

Teknik Pilih Jig 2

Selamat datang kepada semua pengunjung. Post kali ini adalah sambungan post sebelumnya iaitu Teknik Pilih Jig 1. Aku berjumpa dengan satu lagi panduan untuk memilih jig bagi cara pancingan yang berbeza. Carta ini agak ringkas dan simple.. setakat ini aku belum lagi mengujinya di lapangan. Dari pemahaman dan aku cuba kaitkan dengan pengalaman aku.. ada beberapa fakta yang betul dan boleh dikongsi bersama.


Aku harap korang kaji rajah ini dan cuba aplikasi di lapangan korang. Carta kat bawah tu menunjukkan pemilihan dua kategori pancingan iaitu di atas bot atau di tepi pantai. Pada pancingan atas bot, pemilihan dihadkan pada pancingan waktu siang sahaja dengan keadaan kekeruhan air yang berbeza.


Bagi pancingan dari pantai, maklumat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu waktu siang dan malam. Pancingan siang dihadkan kepada waktu petang dan gelap manakala waktu malam dikategorikan mengikut keadaan dan kehadiran bulan.

Carta di atas agak simple dan mudah untuk dirujuk. Maklumat yang ditunjukkan pula tidak mengambarkan keadaan persekitaran yang pelbagai tetapi digambarkan secara umum sahaja. Walaupun begitu, ia masih boleh dijadikan rujukan kita semua. Semoga apa yang aku kongsikan pada kali ini akan dimanfaatkan oleh korang, khasnya kepada pencandat-pancandat sotong di Malaysia. Hingga kita berjumpa lagi. Salam hormat dari aku yang jauh di alam maya ini.
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing